I USA växer kristenheten tack vare 12-stegs rörelsen…

Absolut något för Sverige.

Har börjat skumma boken/avhadlingen: Tolv steg för livet : Brommadialogen och kristen recovery av Helena Rönnberg, Libris Förlag. Hennes avhandling är diger och kan ge klara tips för hur svensk kristenhet kan lära sig av den stora expansionen av kristen tro genom kristen recovery i USA. Hon har studerat olika 12-stegsgrupper och bland annat Brommadialogen samt den amerikanska kristna recovery rörelsen.

Här i Sverige har vi bara börjat nosa på denna företeelse som gör att folk kan tillfriskna från ofriska beteende (tränings-, sex/porr, arbets- alkohol-, spel- shoppingmissbruk etc.). I USA har man många olika kristna 12-stegsgrupper, där man istället för att uppfatta Gud, såsom jag upfattar honom, istället klart valt Gud, såsom Jesus Kristus. Hur det ser ut och vad man kan lära sig för hur Sverige skulle kunna använda de 12 stegen i församlingsarbete visar Rönnberg på i sin avhandling.

Vi behöver andra för att bli friare och friskare. 12-stegs metoden har uppvisat mycket stora positiva resultat gällande tillfrisknande, vilket borde attrahera kristenheten, anser jag. Nyfiken?

Tror du att de 12stegen skulle vara något för våra kyrkor iSverige? Kommentera gärna!

3 thoughts on “I USA växer kristenheten tack vare 12-stegs rörelsen…

Add yours

  1. Nu här jag även här och lämnar ett par rader efter mig.

    Det beror på att dessa frågor ligger mig varmt om hjärtat och att jag en gång i tiden själv fick hjälp av enkla kristna människor att komma fram till Jesus och bli helt fri,evigt tacksam.

    Jag har tidigare arbetat i många år ,inom Lp-stiftelsen och Erik Edin Stiftelsen två arbeten som har vilar på en evangelisk kristen grund och som har haft stor framgång med missbruks problematik i olika former.

    Så länge vi har Jesus i centrum av våra liv så kan vi hjälpa andra hela vägen fram till ett nytt liv.

    Vi får hjälpas åt och hundra händer och fötter är alltid mer än två.

    V v v v Thommy Bergenwall

  2. 12stegs rörelsen är ett fängelse, och bidrar inte till att människor blir friska, tvärtom. Dessutom visar inga studier på att AA fungerar.

    Att människor blir frälsta genom AA, visar på kraften i Guds Ord, inte på att AA leder människor till Jesus Kristus. Det jag är övertygad om är att den Helige Ande leder människor ut ur AA rörelsen, då Guds Ord klart och tydligt visar att en Kristen inte skall tillhöra en sådan gemenskap.
    LP-stiftelsen vet inget om.

    Denna artikel fick mig att vakna upp ur min AA sömn, när jag i min enfald trodde att AA´s ursprung var Kristet och bad innerligt om att Guds nåd skulle flöda in i AA igen.

    http://web.archive.org/web/20020602011707/www.rational.org/Embodiment.Beast.html

  3. Hej Levi!

    Det finns många, många miljoner som blivit fria från sina beroenden och tillfrisknat världen över genom 12-stegs rörelserna. Det finns många studier som visar att 12-stegs rörelserna fungerar, dock visar de främsta färskaste forskningsrönen att man inte blir frisk, utan att man kan tillfriskna från sitt beroende (Läs ”Hjärnan” av Olson, Karolinska Sjukhuset), precis som 12-stegs böckerna säger.

    I USA finns det många kristna recoveryrörelser, som visar på Jesus Kristus, såsom Outreachers Overcomers bl.a.

    AA har sin bakgrund i Oxfordgrupprörelsen, en kristen sträng hållning/tolkning.

    AA i sig är ingen kristen rörelse, utan en andlig obunden rörelse, dock kan den fungera som senapskornets liknelsen i Bibeln.

    Trevlig helg! Denna helg vill 80% av våra ungdomar vara fulla. Något måste göras. Vad tycker du? MVH & Guds Frid/ Mikael

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Create a website or blog at WordPress.com

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: